Tratamente albine primavara

23 februarie 2014 Ghid apicol  Nu sunt comentarii.

Tratamente albine primavara

Tratamentele de primavara trebuiesc facute cat mai timpuriu pt aprinde familiile inainte de extinderea suprafetelor cu puiet.Anul acesta cu vremea aceasta schimbatoare albinele au luat startul cam devreme si au puiet capacit cam mult iar tratamentele nu prea o sa aiba efect major.
Personal eu nu am vazut dupa un tratament ,(de fapt singurul care îl fac primavara )varooua.De ce?Pentru ca toamna fac tratamente suficiente si cu simt de raspundere asa încat la vremea aceasta sunt paduchi foarte putini.
De trei ani pe langa varachet folosesc mai mult taktic dat cu furetto …..cu randament la fel de bun.

Daca vreti sa mergeti pe o tehnologie naturala si nu chimica va spun cum fac eu 2-3 tratamente pe an:
-primavara (este valabil doar in primul an de conversie) se trateaza icepand cu luna ianurie -martie cu produsul ecostop pe baza de timol ,il gasesti la magazin (cand nu gaseam foloseam un amestec de uleiuri volatile,si se foloseste si bee vital de la magazin sau il faci tu (daca te intereseaza iti dau reteta) prin picurare intre rame
-vara -iunie_august (in functie de necesitati ) prafiuire cu zahar pudra in amestec cu argila ,zeolit (tuf vulcanic),alte prafuri plante(pelin,vetrice,coada soriceluuli ,menta ,etc ),daca la acest tratament cad multi acarieni se pune la sfarsit de iuliu din nou ekostop(sau amestec uleiuri volatile +timol)
-toamna tarziu in absenta puietului acid oxalic
Deregula dupa 2 ani mai faci max 2 tratamente pe an (prafuire sau ekostop +acid oxalic toamna ),dar trebuie sa imbini tratamentele si cu o tehnologie naturala de crestere a albinelor care necesita construirea fagurilor in mod natural de catre albine fara sa la mai dai foite de ceara artificiale si un stup vertical cat mai apropiat de cum traieste albina in scor bura .Iti mai trebuie si un fel de feeling de a simti albina (care se capata in timp) si cunostinte despre natura si spiritualitate si ciclurile naturii (astea se invata si se experimenteaza9unele dintre ele le poti gasi daca citesti cartea :AGRICULTURA BIODINAMICA -RUDOLF STEINER(si alte carti).De regula aceasta cale naturala te scimba si pe tine in bine ,dar trebuie sa-ti doresti acest lucru si de aceea aceste metode naturale nu sunt imbratisate de toata lumea .multa sanatate si mult succes!

 

MEDICAMENTE ANTIVARROA -ACARICIDE

VARACHET – VARACHET FORTE
Varachet un medicament folosit in combaterea varroozei, aprobat si folosit in Romania de mai multa vreme, avand ca substanta activa amitraz-ul.Se administreaza mai multe tratamente familiilor de albine, pe tot parcursul sezonului activ. Cele mai eficiente tratamente se fac toamna cand in stup nu mai exista puiet capacit.

O schema de tratare clasica este urmatoarea : un tratament primavara cand albinele isi incep activitatea , un tratament la 10 zile dupa primul , un tratament dupa extragerea mierii de salcam , un tratament in luna august dupa extragerea mierii de floarea soarelui. Toamna se mai fac 3 tratamente in septembrie si octombrie, cu 7-10 zile interval intre ele, din care ultimul (foarte important) in lipsa puietului capacit.

Mod de administrare, dozaj : se folosesc 2 picaturi de substanta activa/corp multietajat , 3 picaturi/corp Dadant , 4 picaturi/corp orizontal. Dozajul se refera la volumul delimitat de diafragma intr-un stup. Se impregneaza benzile(in prealabil ondulate) cu substanta activa corespunzatoare volumului si asezate pe mici gratare de sarma se introduc aprinse in stup. Urdinisul se tine inchis 15-20 min.

Conditii de indeplinit : temperatura mediului min. 12 grade C, arderea completa si fara flacara a suportului, etansarea perfecta a stupului, masuri de precautie sporite pentru apicultor deoarece inhalarea produsului este nociva.

Aprecieri finale : in ultimii ani eficacitatea Varachetului a scazut in unele cazuri. Mult mai indicata este folosirea medicamentului Varachet Forte, care este o formula imbunatatita(s-a adaugat o noua substanta). O eficacitate marita a Varachetului se constata cand tratamentul este urmat de folosirea Mavrirolului.

MAVRIROL – BANDA IMPREGNATA
Mavrirol este un medicament aprobat in Romania. Acest medicament este comercializat sub forma de benzi textile impregnate cu substanta activa. Banda se taie in bucati de 25 cm care se introduc cate doua pentru familiile puternice si cate una pentru roi sau familii slabe.

Substanta activa actioneaza prin contact direct cu toate categoriile de indivizi din familia de albine. Benzile se aseaza deasupra ramelor transversal, iar dupa 7-8 zile se suspenda vertical intre ramele 3-4 si 7-8. Primavara se mentin in stup 45 de zile, iar dupa ultimul tratament cu Varachet din toamna sunt lasate toata iarna.

Aprecieri finale : instalarea benzilor cu substanta activa se face cand albinele nu sunt stranse in ghem, iar benzile cazute pe fundul stupului se vor scoate neintarziat pentru a nu fi uitate acolo.

APISTAN – BANDA IMPREGNATA
Apistan este un medicament aprobat in Romania si produs de firma Sandoz. Forma de prezentare este in fasii impregnate cu fluvalinat , care actioneaza prin contact direct. Se face un singur tratament prin introducerea fasiilor in stup si mentinerea acestora acolo timp de 5-6 saptamani,in orice perioada a anului.

Nu are alte restrictii de utilizare, totusi in perioadele de cules nu este recomandata folosirea, datorita rezidurilor care raman in miere. Dupa o folosire indelungata si mai ales necorespunzatoare se poate instala o anumita rezistenta a varroa la tratament.

APITOL – SOLUTIE
Apitol este un produs al firmei Ciba si are ca substanta activa cymazol. Preparatul se prezinta sub forma de solutie apoasa cu 350 mg substanta activa. Modul de administrare este prin picurare si se aplica 2 tratamente in toamna la interval de 7 zile. Temperatura mediului trebuie sa fie min.10 grade C, iar in timpul tratamentului nu se da hrana albinelor. Familia de albine nu trebuie sa aiba puiet.

BAYVAROL – BANDA IMPREGNATA
Bayvarol este un produs al firmei Bayer avand ca substanta activa flumethrin. Prezentarea comerciala este sub forma de 4 benzi impregnate , substanta activa trecand spre albine prin contact direct. Practic aceste benzi se atarna intre rame o singura data pe an, timp de 5-6 saptamani. Se poate folosi tot anul,cand nu este cules.

API – LIFE – VAR
Este un produs Chemicals Life format dintr-un amestec de uleiuri volatile ce impregneaza niste placi de evaporare. Se face un tratament in toamna introducand placile in stup pe o perioada de 5-6 saptamani. Temperatura exterioara a mediului trebuie sa depaseasca 12 grade C pe toata perioada tratamentului. Alte conditii deosebite nu sunt specificate. In Romania acest medicament este folosit pe scara larga in stupinele care produc miere bio. Firmele care certifica aceste stupine bio il recomanda sau chiar il impun. Componentele principale a medicamentului sunt Timolul(70%), ulei de eucalipt, mentol si camfor(in varianta initiala).

PERIZIN – SOLUTIE
Perizin este un produs Bayer folosind ca substanta activa cumafos. Prezentare este in flacoane de solutie apoasa cu 64 mg substanta activa. Se fac doua tratamente in toamna la interval de 4-7 zile. Modul de administrare este prin picurare , la o temperatura de peste 5 grade C si in absenta puietului.

FOLBEX – BENZI FUMIGENE
Folbex este produs de firma CIBA si are ca substanta activa brompropylat,impregnat in benzi. Se fac 4 tratamente in toamna la 4-7 zile diferenta intre tratamente. Administrarea (fumigatiile)se fac seara cand temperatura mediului este peste 8 grade C. Familia de albine nu trebuie sa aiba puiet (la ultimul tratament),iar urdinisul se tine inchis 30 min. In rest se iau precautiile intalnite la alte medicamente administrate prin fumigatii.

TIMOL – PUDRA
Timolul este folosit in medicina veterinara. In apicultura are un efect bun in combaterea varroa si se foloseste atat in stare pura cat si in amestec cu zahar pudra. Fiecare interval dintre faguri se pudreaza cu 0,5 grame timol sau 1 gram timol amestec cu zahar. Se fac 3 tratamente la 2 zile interval cand temperatura depaseste 10 grade C, seara, inchizand si urdinisul pana dimineata. Albinele vor elimina singure substanta. Inainte de cules si in timpul culesului nu se fac tratamente.

ACID FORMIC – CONCENTRAT 60 %
Acidul formic concentrat 60% se foloseste atat in Romania cat si in tarile UE. Practic se imbiba de catre apicultor o placuta de carton, un burete sau se poate administra cu un evaporator (depinde de apicultor)doza fiind de 2 ml/rama sau 20ml/corp. Suportul impregnat se aseaza pe fundul stupului, sub gratar de sarma(se evita contactul direct cu albinele). Asezarea pe fundul stupului mai are avantajul ca se evita pierderea matcii. Se aplica 3-4 tratamente la interval de 4-7 zile, cand temperatura exterioara este de 12-25 grade C. Introducerea se face seara si se lasa suportul cu acid formic 24 de ore in stup, perioada optima fiind dupa ridicarea corpului cu miere(in toamna). Tratamentele se fac si in prezenta puietului, indiferent daca este capacit sau nu.

ACID LACTIC – CONCENTRAT 15%
Acidul lactic se foloseste in apicultura diluat 15%. In toamna, cand nu mai exista puiet in familia de albine, fiecare fagure se stropeste cu 5 ml de solutie. Se fac 2-3 tratamente cand temperatura exterioara depaseste 6 grade C.

                                                        MEDICAMENTE ANTI – NOSEMOZA

PROTOFIL – SIROP
Protofil este un produs romanesc avand la baza extracte din ingrediente naturale. Contine principii active ca vitamine, minerale care stimuleaza secretia enzimatica digestiva a albinelor. Se administreaza in sirop de zahar sau paste in urmatoarele cantitati : in sirop 17ml/litru sirop , in paste 34 ml/kg de pasta. Se administreaza de cate ori este nevoie cu o conditie : cantitatea totala administrata unei familii sa nu depaseasca 80 ml/an.

FUMIDIL B – PUDRA
Fumidil B contine ca principiul activ antibioticul fumagilina. Se administreaza amestecat in sirop in urmatoarele cantitati: la o colonie mare 25 g/l sirop, la una medie 18g/750 ml sirop, la un roi 18g/0,500 ml sirop. Se administreaza in hrana albinelor cantitatea de sirop medicamentos in mai multe reprize sau prin stropirea peretilor si ramelor stupului, iar cantitatea ramasa in hranitor spre consum.

Adauga parerea ta despre acest subiect.