Realizarea ramelor pentru stupi

17 februarie 2013 Incepatori  Nu sunt comentarii.

Executarea corecta a ramelor este foarte importanta. Ele trebuie sa fie drepte si plate pentru a nu compromite spatiul albinei si a nu va face viata mai grea decat trebuie. Daca trebuie sa executati mai multe rame, poate fi util sa realizati un dispozitiv de montare care va asigura asamblarea barei superioare, barelor laterale si barelor inferioare la ungiurile corecte. Daca nu aveti un astfel de dispozitiv , efectuati verificarile cu ajutorul unui echer inainte de a fixa rama in cutie.

Inainte de a incepe construirea ramei, asigurati-va ca aveti la indemana toate partile componente si sculele necesare. Veti avea nevoie de un ciocan, un cutit al mestesugarului, un dispozitiv de montare sau un echer si un cleste (pentru extragerea cuielor batute defectuos). De asemenea, aveti nevoie de cuie pentru rama (de 3).

In primul rand, recomand o montare de incercare, fara cuie. Luati cele cinci parti ale ramei (bara superioara, cele doua bare laterale si cele doua bare inferioare) si asamblati-le. Asigurati-va ca santurile din barele laterale sunt pe interior, caci mai tarziu acestea vor tine fixata fundatia (placa de ceara).

Daca folositi rame Hoffmann, aceasta va asigura si imbinarea corecta a marginilor verticale atunci cand le asezati in stup.

Bara superioara are atasata o piesa cu o banda subtire din lemn. Aceasta este pana. Indepartati-o si inlaturati excesul de material lemnos cu ajutorul cutitului mestesugarului. pastrati pana, caci veti avea nevoie mai tarziu de ea la fixarea fundatiei (fagurelui). In continuare, presati cele doua bare laterale pe bara superioara.

Cu ajutorul echerului, asigurati-va ca acestea sunt perpendiculare pe bara superioara si apoi fixati-le cu doua cuie, unul fiind batut di partea laterala.

Luati una din barele inferioare si impingeti-o in canelurile din partea de jos a barelor laterale de pe fata pusa penei indepartate. Asigurati-va ca ambele capete sunt la acelasi nivel cu marginea exterioara a barei laterale realizand unghiurile drepte ale ramei atat in partea de sus cat si in partea de jos. Barele inferioare confera rigiditate ramei si mentin stratul fundatiei in plan vertical. Ele nu preiau nicio greutate si, de aceea, nu trebuie fixate in cuie ca barele laterale. Bateti in cuie fiecare capat de dedesupt astfel incat cuiul sa aiba varful pe lungimea barei laterala, nu pe latimea ei. Aceasta va face ca indepartarea barelor laterale sa fie mai usoara atunci cand vine vremea inlocuirii fagurelui.

Puteti realiza rame oricand, depozitandu-le in cutia puietului sau intr-o cutie suplimentara (asigurandu-va ca penele sunt in siguranta). Totusi, eu recomand sa nu fixati fagurele decat cu putin timp inainte de momentul pe care l-ati stabilit pentru asezarea ramelor in stup. Ceara este plastica maleabila si starturile fagurelui se pot deforma cu usurinta. Daca se intampla acest lucru nu le mai puteti reda forma plata si,  daca le puneti in dispozitia albinelor, ele vor construi faguri valuriti. Pentru ele aceasta nu este o problema, deoarece vor mentine fetele fagurilor la distanta corecta, dar manevrele dumneavoastra vor fi mai dificile, in special daca veti dori sa schimbati pozitia unei rame in interiorul cutiei sau sa o transferati in alta cutie, unde profilul ei nu se va potrivi cu cel al celorlati faguri.

Adauga parerea ta despre acest subiect.