Hrănirea de stimulare

16 martie 2013 Ghid apicol  Nu sunt comentarii.

Stimulările timpurii de primăvară sau cele târzii de toamnă nu sunt indicate.În cazul în care puietul eclozionează toamna târziu, nu mai are de unde să-şi procure păstura necesară pentru formarea corpuluigras. Din această cauză, puietul nu este viabil sau va muri în număr mare în primăvară. Siropul seadministrează numai seara, după încetarea zborului, luându-se toate măsurile necesare în vederea prevenirii furtişagului.

Pentru stimulare se recomandă:

  • descăpăcirea fagurilor cu miere ce blochează cuibul (1-2 dm pătraţi din jumătatea inferioară);
  • hrănirea la 4-7 zile cu sirop pe bază de miere (2:1);
  • hrăniri zilnice cu sirop (2:1), în porţii mici de 0,3 litri, sau deplasarea stupinei la culesuri de întreţinere.

În cazul creşterii de mătci în hrana de stimulare este bine să adăugăm suc de morcov. Coloniile care primesc hrană suplimentară de stimulare cresc larve mai bine dezvoltate iar în cazul în care coloniile sunt crescătoare de mătci, hrănirile suplimentare fac ca mătcile ieşite să fie mai grele decât cele ieşite dincoloniile nehrănite. În general hrănirea de stimulare se începe cu 50 de zile înaintea apariţiei marelui cules,numai după ce s-a efectuat hrănirea de necesitate (în cazul lipsei proviziilor).

Stimularea de toamnă-primăvară

Orice hrănire de stimulare (de primăvară sau toamnă) creează în stup o stare de euforie ce are ca efect extinderea puietului în cuib. Atunci când apar culesuri de întreţinere (250-300 g nectar pe zi) nu mai e nevoie să intervenim cu aceste hrăniri. Hrănirea de stimulare se face cu miere, pastă, sirop, etc. Siropul de zahăr administrat toamna nu se va fierbe, pentru a nu se forma hidroximetil furfurol, nici nu seva asocia cu înlocuitori de polen, pentru a nu mări cantitatea de reziduuri din hrană. La concentraţia de 1:1,zahărul se va dizolva repede, numai la o uşoară încălzire. Prin amestecare din când în când, dizolvarea se va accelera. Stimularea trebuie începută în jurul datei de 1 august, timp de 3-6 săptămâni, în cantităţi mici (0,5-litri la 2 zile), în funcţie de numărul fagurilor lăsaţi pentru iernare şi dă rezultate numai dacă mătcile sunt tinere.

Stimuarea de primăvară se va face cu miere şi polen, numai după ce albinele au făcut 2-3 zboruri de curăţire, dând rezultate bune numai dacă există provizii suficiente în stup. Dacă acestea lipsesc, se vainterveni cu hrăniri de completare şi se va continua cu cele de stimulare. Hrănirile de stimulare se aplică primăvara, mai ales la familiile mediocre ca populaţie- la acestea rezultatele fiind mult mai evidente. La coloniile cu rezerve mari de hrană şi albină se recomandă o stimulare mecanică.Orice stimulare cu sirop efectuată primăvara necesită o pregătire corespunzătoare a cuiburilor prin montareaunor hrănitoare, cele mai indicate fiind cele de suprafaţă, aşezate deasupra cuibului, hrănirile efectuându-se fără deschiderea stupilor.

Hristea nu recomandă hrănirea stimulentă de primăvară, iar în cazul în care totuşi se face recomandăfolosirea şerbetului de zahăr.

  • Eu folosesc mierea cristalizată dată în pungi de plastic perforate, direct deasupra cuibului. Merita retinut ca orice stimulare de primavara nu da rezultatele scontate daca este inceputa inaintea zboruluide curatire. Cea mai buna stimulare se face atunci cand albinele incep sa aduca masiv polen in stup, odata custabilizarea vremii

 

Adauga parerea ta despre acest subiect.