Fonduri Europene in apicultura 2014-2020

11 iulie 2013 Stiri  4 comentarii

Conform coeficientului MBS 2008 in vigoare, o familie de albine este cotata la 0,076 UDE (unde 1 UDE reprezinta 1200 euro).
Conform ghidului M112, ferma trebuie sa fie cuprinsa intre 6 si 40 UDE, adica nr. de stupi intre 79 si 527.
La cea de-a doua transa, cresterea trebuie sa fie de minim 4 UDE (adica 53 de stupi).

Sprijinul pentru instalarea tinerilor fermieri este de 12.000 de Euro pentru o exploatatie agricola cu dimensiunea minima de 6 UDE, iar peste aceasta dimensiune, sprijinul pentru instalare poate creste cu 4.000 Euro/ 1 UDE, dar nu va putea depasi 40.000 de Euro/ exploatatie.

Asadar pentru a accesa suma maxima e nevoie de 13 UDE (12000 euro pt. 6 UDE +7 UDE x 4000 euro = 40000 euro pt. 13 UDE), adica minim 172 de stupi (13:0,076).

Suprafata minima pentru o familie de albine atunci cand vrei sa accesezi fonduri este de 5 mp daca mai tin bine minte. Poate sa fie si mai mare fara nici o problema. Dar sunt de parere ca nu va avantajeaza daca este cu mult mai mare. Daca fondurile doriti sa le accesati numai pentru albine si suprafata este cu mult mai mare cred ca este posibil sa va impuna ca pe langa albine sa mai treaca ceva activitate (culturi de plante sau crestere de alte animale).

 

“În ultimii zece ani, apicultura românească a cunoscut o dezvoltare rapidă, numărul de familii de albine ajungând la peste 1,2 milioane, iar producţia de miere la peste 20 de mii de tone/an. Din numărul total de familii, peste 40.000 aparţin stuparilor din Teleorman. Dezvoltarea apiculturii româneşti se datorează, în principal, sumelor mari de bani investite în acest domeniu atât de la bugetul de stat, cât şi din fondurile europene nerambursabile. De-a lungul anilor, au fost puse în aplicare o serie de programe de stimulare a crescătorilor de albine. Este vorba, pe de-o parte, de subvenţiile anuale acordate până în anul 2010, în cuantum de 20 de lei pentru familia de albine de elită şi pentru familia de albine de producţie, respectiv 30 lei pentru familia de albine certificate ecologic şi, pe de altă parte, de banii alocaţi prin măsurile prevăzute în Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR), destinate fermelor de subzistenţă, unde proiectele sunt finanţate în proporţie de sută la sută din fonduri nerambursabile.
Începând din 2011, apicultorii au beneficiat şi beneficiază în continuare de un program special, finanţat în proporţie de 50% de la bugetul de stat şi de 50% din fonduri europene, denumit “Programul Naţional Apicol din România 2011-2013“. Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a alocat acestui program 43.941.629 lei. Banii sunt acordaţi apicultorilor în baza facturilor fiscale prezentate de aceştia. Cele mai solicitate prevederi ale programului sunt Măsura 3 – “Achiziţionarea de mătci, roi la pachet, roi pe faguri şi familii de albine din rase omologate în România“, prin care se decontează integral achiziţia a maximum 100 mătci/apicultor, 100 roiuri la pachet, precum şi maximum 100 roiuri pe faguri. O altă cale de sprijin este Măsura 4 – “Achiziţionarea de stupi în vederea reformării stupilor uzaţi în urma deplasării acestora în pastoral“, prin care fiecărui apicultor i se decontează contravaloarea a maximum 125 stupi utilaţi conform tehnologiei apicole, excluzând materialul biologic.
Cum era de aşteptat, alocarea acestor fonduri a produs, din păcate, zâzanie între apicultori. Astfel, conducerea Asociaţiei Crescătorilor de Albine din România, prin directorul general Ioan Fetea, a sesizat Ministerul Agriculturii referitor la o serie de nereguli comise de Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală în procesul de acordare a banilor. De exemplu, ACA a sesizat faptul că au apărut „băieţi deştepţi“ şi în apicultură, care doar rulează facturi şi încasează bani grei, în detrimentul celor care chiar investesc în apicultură, dar nu au acces la fonduri nerambursabile. Prin urmare, în urma controalelor şi a neregulilor constate, au fost decontate doar jumătate din cele şapte milioane euro alocate acestui program pentru anul 2012, restul urmând a fi decontat în acest an.
Începând de anul viitor, programul de sprijin financiar pentru apicultori cu bani din fondurile europene nerambursabile şi din PNDR nu va mai continua, ministrul Agriculturii, Daniel Constantin, anunţând deja că nu va mai putea fi accesată Măsura 141 – Sprijin pentru fermele de semisubzistenţă. Se va renunţa la o astfel de măsură de finanţare, deşi ea s-a dovedit a fi benefică dezvoltării apiculturii româneşti.”

George ZAVERA

Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Daniel Constantin, a declarat sâmbătă, la Bistriţa, că măsura 141 din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR), privind sprijinirea fermelor de semi-subzistenţă, nu se va regăsi în această formulă în viitorul PNDR şi nici nu va beneficia de realocări de fonduri pe actualul program.

“Personal, cred că, dacă eram ministru atunci când s-a deschis această măsură, nu o deschideam niciodată. Nu cred că a adus sau va aduce vreun beneficiu, ci doar va întreţine o activitate mică în gospodăria familiilor. Sunt 480 milioane de euro care au mers către această măsură şi care puteau fi folosite într-o modalitate mult mai corectă, cum ar fi, de exemplu, fermele de familie”, a spus Daniel Constantin, la o întâlnire cu fermierii din judeţul Bistriţa-Năsăud.

Întrebat ulterior, la conferinţa de presă, dacă măsura 141 va mai fi preluată în noul PNDR, ministrul a afirmat că nu sub forma în care a fost implementată până acum.

“Măsura 141 cu siguranţă nu se va mai găsi în forma în care este astăzi. Vor exista măsuri, cred eu, mult mai eficiente decât a fost măsura 141, în care acordăm cinci ani 1.500 de euro (pe an – n.r.) către gospodăriile ţărăneşti, în care, din punctul meu de vedere, nu facem decât să prelungim agonia. Trebuie să-i ajutăm pe acei oameni din gospodării să ajungă să fie fermă de familie. Din acest motiv, chiar în acest an, din fonduri europene, şi sper că va continua măsura şi după 2014, am acordat un sprijin important, de 50.000 de euro nerambursabili, pentru cei care vor să-şi dezvolte fermele de familie”, a explicat Daniel Constantin.

El nu vrea să aloce nici bani în plus pentru această măsură, deşi la nivelul ţării sunt depuse peste 22.000 de proiecte declarate eligibile, iar fondurile ajung pentru puţin peste 14.000.

“Către 141, cu siguranţă nu. Am spus nu din două motive: în primul rând, eu nu cred foarte tare în această măsură, nu cred că poate să aducă beneficii importante şi mai degrabă aş duce banii către fermele de familie; pe de altă parte, suntem pe ultimele luni ale perioadei 2007-2013, în care trebuie să concentrăm banii pe care îi mai avem la dispoziţie pe măsurile cu adevărat importante. Sistemul de irigaţii a beneficiat de o creştere importantă, sistemul de creare de depozite de colectare legume-fructe, fermele de producţie la fel şi iată acum fermele de familie”, a declarat Daniel Constantin.

Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Daniel Constantin, şi ministrul delegat pentru IMM-uri, Mediu de afaceri şi Turism, Maria Grapini, au participat, sâmbătă, la o masă rotundă organizată de filiala Bistriţa-Năsăud a Partidului Conservator, la care au fost invitaţi aproximativ 200 de fermieri şi întreprinzători din zonă. AGERPRES/(A – autor: Tina Ţucui, editor: Ştefan Gabrea)

4 comentarii aici Fonduri Europene in apicultura 2014-2020

  • Emil  spune:

    Este foarte bine sa fie oamenii informati despre subventionarea UE ….un pic de problema e la intocmirea documentelor pt.ca nu este o institutie unde apicultorul sa fie ajutat in aceasta directie.

  • daniel  spune:

    Din ce ati amintit s-a vorbit doar de perioada 2007-2013. Se stie cumva ce va fi din 2014 pana in 2020. Raman aceleasi masuri? Se schimba ceva in cadrul lor?

  • Charles  spune:

    Buna, vreau sa fac acte pentru stupii pe care ii am , sa am carte de munca , posibil sau nu?

  • Charles  spune:

    Am stupii, ce trebuie sa fac, ca sa am carte de munca prin ea?

Adauga parerea ta despre acest subiect.